Return to Index   
Logga in   Bli medlem
NaturfotoForum presents - Thomas Jågas

Svara på ämnet    Forumindex :: Fotografer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Magnus Persson
Medlem

Registreringsdatum:
28 april 2007

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 28 apr 2009 20:51:16    Rubrik: NaturfotoForum presents - Thomas Jågas

Svara med citat
NaturfotoForum presenterar Thomas Jågas
http://www.tjnaturfoto.se

Hur presenterar du dig själv kortfattat?
En i Falun bosatt trebarns far som till sommaren passerar 40 strecket. Jobbar som kommunbiolog vid Falu kommun till vardags. Trivs bäst ute i skog och mark och så fort vi får möjlighet så drar jag och sambon iväg barnen till Dalafjällen. Skulle helst vara ute och plåta jämnt och just nu går jag bara och väntar på att tjäderspelssäsongen ska dra igång…. Med andra ord så är fotandet mitt utan tvekan största intresse.

Hur många år har du fotograferat?
Jag började någon gång på 80-talet men kom väl igång rejält i början av 90-talet. Från början var fotograferandet ett komplement till fågelskådandet men tog allt mer överhand och från mitten av 90-talet har kameran gått före kikaren.

Hur ser en bra bild ut i dina ögon?
Ja det kan man verkligen fråga sig och på det finns nog inget enkelt svar. På något sätt måste den vara lite kittlande, reta något inne i en själv… Men vad det är vet jag inte, det beror så mycket på bilden och inte minst vilken sinnestämning man själv är i och därmed vad man är mottaglig för. För mig får bilderna gärna bryta lite mot våra vanliga bildmönster och tänkande. Där finns ofta spänningen. Bilder som på alla sätt är helt rätt tekniskt och kompositionsmässigt är ju ofta väldigt tilltalande men inte alltid så spännande. Bilder som man stannar till vid men som man snart glömt bort…

Vad är typiskt för just dina bilder?
Jag vet inte om det finns något typiskt i mina bilder utöver att jag hämtar mycket av mina motiv i skogen eller fjällnära miljöer. Vid flera tillfällen har jag fått kommentarer på FS om att “det där är en Jågas-bild” men jag vet egentligen inte vad de menar…. Kanske borde någon annan svara på det ….
Sedan är det ju en annan sak vad jag vill att mina bilder ska visa. Jag fotar tex mycket fåglar och jag vill gärna placera dem på något sätt i deras miljö så det “känns” var de finns och hur det är där. Därför brukar jag inte alltid försöka komma så nära fåglarna utan försöker använda miljön, bakgrunden, ljuset och kompositionen för att få till en helhet som inte bara föreställer en talgoxe eller vad det nu är… Det är min ambition, men om jag lyckas är ju en helt annan femma…Wink

Du har ett särskilt förhållande till djur och natur, vill du förklara lite mer?
Djur och natur har alltid varit mina stora intressen och har även styrt mitt val av utbildning och yrke. Det sitter i sedan barnsben och där var min morfar en viktig kugge som fick in mig på djur och natur. Från början var det mycket jakt och fiske som blev fågelskådning som blev mer allmänt naturintresse med inriktning på foto. Naturen är mitt andningshåll vilket jag även försöker skapa förståelse för hos mina barn…. med blandat resultat Wink

Vad är viktigast för dig i ditt fotograferande?
Det absolut viktigaste är att det skänker livsglädje och är så jäkla kul. När jag drar ut med kameran tidigt en vårmorgon och kommer hem strax efter att familjen vaknat då har man laddat batterierna. Samtidigt är det kul att få använda sidor som inte är så naturliga för mig. Komposition och tänkande runt färg och form osv är en sida som jag har upptäckt att jag gillar genom fotandet. Jag har alltid varit en total nolla när det gäller teckning och målning så fotandet har öppnat den bildmässiga världen för mig vilket är mycket spännande.

Vilka utställningar/föreläsningar har du gjort???
Jag har haft några utställningar med olika kompisar i Vårgårda, Grövelsjöns fjällstation, Leksand m.m. och föredrag för framförallt föreningar. För ett tag sedan var jag bildjury och föredragshållare hos Naturfoto Västmanland vilket var en väldigt kul grej. Ett härligt gäng och en riktigt trevlig kväll!

Hur ser dina framtidsplaner ut i ditt fotograferande??
Jag kommer nog att fortsätta med det jag gör nu, med andra ord gräva vidare i sumpskogar, fjällnära gammelskogar, skogstjärnar m.m. Det finns så mycket att göra som jag ännu inte har gjort… Men jag skulle vilja arbeta lite mer utifrån en struktur och tanke med det jag gör och att det ska leda till något. Kanske föredrag eller artiklar… Över huvudtaget så skulle jag vilja arbeta mer med text och bild och jag har börjat göra en del försök. Sedan har jag haft en framtidstanke om att ansöka om medlemskap i Naturfotograferna/N och det blev verklighet alldeles nyligen så nu får jag väl försöka förvalta detta på bästa sätt…

Kan du nämna några eller någon fotograf som inspirerar dig???
Visst finns det fotografer som inspirerar på många sätt. Anders Geidemark har alltid varit en stor inspirationskälla med sitt fantastiska bildskapande. Sedan är han en oerhört inspirerande och trevlig person som verkligen bjuder på sig . Terje Hellesö är en fascinerande fotograf både genom sitt bildskapande men också genom sina tankar och entusiasm för fotograferandet. Sedan finns det även ett gäng finnar som ligger en skogis som jag mycket nära: Heikki Willamo, Anti Leinonen, Jorma Lutha, Hannu Hautala…… bara namnens klang är ju underbar! Utöver dessa finns naturligtvis fler….Men jag vill verkligen även framhålla alla andra kompisar som finns bla på några fotoforum som verkligen inspirerar: Christer Sjöberg, Mikael Pettersen, Magnus Person, Pär-Johan Wedell, Claes Hillén, Ari Byström, Peter Wintergren, Tomas Andersson, Lars-Göran Abrahamsson, Torun Bring, Stefan Oscarsson med många fler… Det är lätt att ta fram de stora etablerade namnen men faktum är att mycket av min inspiration hämtar jag bland de här. I det här gänget finns mycket kunnande!

Har du några råd till de som just börjat med fotografi?
Stirra dig inte blind på alla prylar! Det är inte prylarna som gör bilden, det är du! Spar pengarna till det du verkligen känner att du behöver. Läs in dig på det du ska fotografera, speciellt om det gäller växter och djur. Med kunskap så spar man mycket tid. Ha tålamod och förreka gärna. Det är alltid lättare att få bra bilder om man har en tanke innan man går ut. Återkom gärna till samma motiv för att testa andra ljus, vinklar, objektiv, utsnitt osv. Foto ÄR en lek.
Känn dig för och försök hitta vad du vill hålla på med. Försök känna efter utan att tänka att du ska göra något nyskapande för det kan sluta med prestationskrav som sänker inspirationen…

Har du exempel på några favoritbilder bland dina egna?
Periodvis kan jag väl det men det brukar gå över. Efter ett tag brukar jag tröttna på mina egna bilder och vill göra nya. Men till intervjun har jag tagit ut fyra bildern som jag själv tycker känns bra från 2008. Det blev ett rätt bra år 2008 känns det som och detta blir liksom en sammanfattning av det året.

Click for black background in own window
Bilden är omanipulerad.

picturepost

Bilden är omanipulerad.

picturepost

Bilden är omanipulerad.

picturepost

Bilden är omanipulerad.

picturepost

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Magnus Persson | 

Glännman
Medlem

Registreringsdatum:
25 maj 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 28 apr 2009 23:44:19    Rubrik:

Svara med citat
Thomas är en riktig inspirationskälla, en trevlig sådan också...

mvh // Johannes

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Glännman | 

Anden
Medlem

Registreringsdatum:
18 februari 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 29 apr 2009 08:52:07    Rubrik:

Svara med citat
Intressant presentation och många fina bilder på hans hemsida var det.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Anden | 

aluco
Medlem

Registreringsdatum:
13 april 2009

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 29 apr 2009 12:01:38    Rubrik:

Svara med citat
Trevligt med dessa intervjuer!
Thomas är en fantastisk fotograf och en mycket sympatisk person!
Så ta er tid att titta igenom hans fina hemsida.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © aluco | 

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Fotografer Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet