Return to Index    
Logga in   Bli medlem  
Trichia decipiens

Gå till sida 1, 2  Nästa

Svara på ämnet    Forumindex :: Flora
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
skyrk
Medlem

Registreringsdatum:
13 november 2009

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 01 nov 2011 18:41:05    Rubrik: Trichia decipiens Svara med citat

Bilden visas förminskad. Klicka på bilden för att se den i sin fulla storlek.

Click for black background in own window
Bilden är manipulerad.
Click for black background in own window

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © skyrk | 
Oscar
Admin
Admin

Registreringsdatum:
05 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 01 nov 2011 19:08:11    Rubrik: Svara med citat
Riktigt effekfullt!! Skulle funka perfekt på en canvas! Men vad i bilden är manipulerat?

/Oscar

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Oscar | 
skyrk
Medlem

Registreringsdatum:
13 november 2009

Inlägg Postat: 01 nov 2011 20:11:26    Rubrik: Svara med citat
Tack! Jag har stackat ihop flera exponeringar för att få ett utökat skärpedjup. Bilden är tagen med mitt Micro-Nikkor 105mm på närgränsen, hade nog kunnat ta en ganska lik bild med en exponering om jag bländat ner ordentligt. De största skillnaderna mellan en sån bild och den här är hur bakgrunden och de små blänken i fruktkropparna tecknas. //Staffan

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © skyrk | 
Oscar
Admin
Admin

Registreringsdatum:
05 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 01 nov 2011 20:55:32    Rubrik: Svara med citat
OK. Det där att stacka bilder enbart i syfte att erhålla ett större skärpedjup, ställer jag mig lite frågande till varför det skulle betraktas som bildmanipulation. Hur ser motivet ut med blotta ögat? Jo, med ett alldelse formidabelt skärpedjup. Stackningen blir väl mera ett sätt att kompensera objektivet-bildsensorns begränsningar när det gäller förmågan att fånga ögats skärpedjup av det aktuella motivet, eller?

Hur ser (hahahahaha) ni andra på detta "resonemang"? Är verkligen en bild-stackning med syfte att återge ögats skärpedjup en bildmanipulation?

/Oscar

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Oscar | 
Jannejoel
Medlem

Registreringsdatum:
06 februari 2010

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 01 nov 2011 21:12:25    Rubrik: Svara med citat
Otroligt läcker bild! Är det en sorts svamp eller? Har aldrig sett ngt liknande tidigare.
Är inte helt säker på att stackning är manipulation - men samtidigt tycker jag personligen att man bör redovisa det med tanke på såna sóm jag som inte behärskar den tekniken och därför aldrig kommer i närheten av sådana skärpedjup.

Men stjärnglansen, vad kommer den av?

http://fotojanne.blogspot.com/

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Jannejoel | 
skyrk
Medlem

Registreringsdatum:
13 november 2009

Inlägg Postat: 01 nov 2011 22:54:42    Rubrik: Svara med citat
Anledningen till att jag angav att den här bilden var manipulerad var att det inte går att ta en exakt likadan bild med en vanlig exponering. Det vore tråkigt om någon annan fotograf slösade sin tid på att försöka ta bilder som är omöjliga att ta med vanliga medel. Om jag hade tagit en bild med mellanringar och ett ännu större sammanfogat skärpedjup hade kanske skillnaden varit tydligare. Då hade motivet varit mer "tillplattat" jämfört med hur det upplevdes i verkligheten, fast så blir det väl också vid fotografering med långa teleobjektiv.

Användningen av tonade gråfilter inom landskapsfotografering är en liknande typ av manipulation, fast mer utbredd och accepterad. Bilder där jag använt såna filter hade jag nog också angett som manipulerade, fast det känns lite fel att sån "accepterad manipulation" ska klumpas ihop med "fusk" som att lägga till/ta bort bildelement vid efterbehandlingen.

//Staffan

skyrk
Medlem

Registreringsdatum:
13 november 2009

Inlägg Postat: 01 nov 2011 23:21:16    Rubrik: Svara med citat
Motivet är en myxomycet i ett tidigt stadium, räknas inte till svamparna även om de påminner om dem på många sätt.

Stjärnglansen brukar uppstå när ljus från starka punktformiga ljuskällor i fokus träffar kanterna på bländarlamellerna och sprids, effekten blir tydligare med mindre bländaröppningar eftersom ljuset som träffar lamellkanterna då utgör en större del av ljuset som ṕasserar bländaröppningen. I den här bilden ligger många ljuspunkter i fokus, annars skulle de se ut som stora runda cirklar.

//Staffan

TH-56
Medlem

Registreringsdatum:
26 februari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 02 nov 2011 12:19:48    Rubrik: Svara med citat
Snyggt!
Är det vargmjölk den heter på svenska?

Manipulering är väl allt som laddas upp i PS.
Så fort man börjar ändra i RAW-filen eller originalbilden så
är det ju manipulering,som jag tycker är helt OK.
Gränsen går när man börja ändra innehållet i bilden.
Så egentligen finns det inget som heter omanipulerat.
De s.k. ickemanipulerade bilderna har ju kamerans mjukvara
behandlat,så vad är skillnaden om det görs i datorn eller där?
Principen är ju densamma,och i datorn har man ju större
variationsmöjligheter att få bilden som man vill.
Ett påhitt av en skara nostalgiska purister som inte tycker
om de smidiga nya verktygen som finns. Wink

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © TH-56 | 
skyrk
Medlem

Registreringsdatum:
13 november 2009

Inlägg Postat: 02 nov 2011 23:56:19    Rubrik: Svara med citat
Gul ullklubba heter den på svenska.

Det är mycket som skulle kunna kallas för manipulation och det verkar svårt att dra en skarp gräns. Val av bländare, brännvidd och slutartid är också manipulation som de flesta fotografer använder sig av. Det finns många "specialfall" som vore intressanta att diskutera.

Jag ser inte heller någon skillnad på om manipulationen skett med hjälp av kameran, dess mjukvara eller i efterhand med annan mjukvara.

//Staffan

Lavén
Medlem

Registreringsdatum:
09 september 2007

Inlägg Postat: 03 nov 2011 11:10:55    Rubrik: Svara med citat
Fin bild Staffan.
Det är väl så att den enda som inte manipulerar idag är väl Stejo när han är ute med sin hålkamera Rolling Eyes

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Lavén | 
Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Flora Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet