Return to Index   
Logga in   Bli medlem
Skarpa bilder?

Gå till sida 1, 2  Nästa

Svara på ämnet    Forumindex :: Bildforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
johanschmitz
Medlem

Registreringsdatum:
31 oktober 2007

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 06 feb 2008 00:01:56    Rubrik: Skarpa bilder?

Svara med citat
Hejsan alla fotografer!

För ett tag sedan hade jag och Jörgen Schön en fotouställning i Uffes källare i Växjö. Det var en av de mest uppmuntrande fotoaktiviteterna jag varit med om! Vi hade ca 400 besökare under sista kvällen (denna sammanföll med kulturnatten). Väldigt många besökare var oerhört imponerade och undrade hur man bär sig åt med kameran och datorn!
En fråga som jag fick väldigt många gånger fick var:
- Varför är det så oskarpt? Ska det inte vara skärpa i hela bilden? Nej, var givetvis mitt svar. Observera; mitt svar.

Så ikväll när jag satt och arbetade med mina fjärilsbilder från i sommras insåg jag att hälften av dem är helt ur fokus. Jag gillar det och känner att bilden är intressant att titta på. Frågan från utställning återkom.
- Ska det inte vara skärpa i hela bilden?

Som sagt, jag vet vad jag tycker, men jag vill gärna höra vad du tycker? Varför tycker du så?

Bifogar en bild från sommaren vid havet som en liten illustration.

Click for black background in own window
Click for black background in own window

En fjäril i motljus

Naturfotograf Johan Schmitz
www.johanschmitzphotography.com

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © johanschmitz | 

Isak Bergwall
Medlem

Registreringsdatum:
15 mars 2007

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 06 feb 2008 00:06:40    Rubrik:

Svara med citat
Jag svarar som så att jag tycker att det ska vara skärpa där man lagt fokus och resten som inte ligger i fokus skall vara oskärpt.

Vad gäller din fjärilbild tycker jag den bara ser konstig ut typ sönder magic wandad i photoshop eller något Smile nån form av dubbelexponering också Smile

Men för att svara på dina besökares fråga så absolut inte i _hela_ bilden Smile

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Isak Bergwall | 

steffe53
Medlem

Registreringsdatum:
04 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 06 feb 2008 10:24:26    Rubrik:

Svara med citat
Detta är ju en intressant frågeställning...och jag ska försöka svara kort utifrån min horisont som en vanlig fritidsfotograf.

Ta bara ett exempel som min hustru...hon ser bilder med "kreativ oskärpa" och säger undrande "men vad oskarpt det är...ska det vara så"?
"Javisst ska det vara det"... svarar jag och tillägger att man med sådana bilder förstärker vissa saker i bilden lr att man vill ha det så iom att man då får kreativa konstnärliga bilder beroende på vad fotografen syftar till att visa/ få fram.
Eller min granne...när jag visade henne några bilder..."åh guuuud vilken skärpa"!
Hon förknippar bra bilder med att de är skarpa...hade jag visat henne oskarpa bilder så hade hon också undrat varför de är oskarpa.
Sen är det väl så här...för att vara lite kort...om man har en utställning för "vanligt folk"..ej fotofolk så att säga utan bara människor som kanske är intresserade av konst och också då fotografin som konst men inte är insatt i de kreativa möjligheterna som oskärpan framhäver.
Sen har vi ju alla de som vi väl får kalla "Terjes vänner" som "begriper sig på" det här med "fotografins oskärpa" och tar till sig det uttrycket att man vill framhäva vissa saker genom att man då skapar kreativa oskarpa bilder.
Så att visa bilder av olika slag måste nästan utgå från vem eller vilka man vill nå...vilket "klientel" man riktar sig mot.
Jag hoppas det framgår vad jag vill få fram i det jag skriver - inte alltid så lätt att förena tanke och skript.
Vad tycker jag?
Jag är fortfarande inne i sökandet men huvudinriktningen är nog att få så skarpa bilder som möjligt och att visa hur det såg ut i fotoögonblicket.
Däremot inspireras jag av vissa bilder och försöker att få till något liknande t.ex. svanar som flyger och vingarna är i rörelseoskärpa men huvudet är skarpt...typ... men sådana bilder är svåra att ta har jag insett och det fordras att man verkligen går in för att ta just sådana bilder och förbereder sig o.s.v.
Din bild är ju ett tydligt exempel på kreativ oskärpa men jag personligen skulle vilja ha ett skarpt område i bilden, förslagsvis då på fjärilens kropp...nu finns det ingenstans att fästa blicken på så att säga.
En bild som jag föll för häromdagen var Jukka`s bild på skogen och bäcken...där tycker jag han fått fram en bild som har allt...bra komp, vacker skog utan att det blir platt, fin rörelse i vattnet och dubbelxponeringar som inte ens säger lr visar att det ÄR dubbelexponeringar utan bilden ser helt naturlig ut.

Steff

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © steffe53 | 

MattiasWirf
Medlem

Registreringsdatum:
25 april 2007

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 06 feb 2008 15:44:36    Rubrik:

Svara med citat
Frågan är väl om man vill göra en bra bild eller bra teknisk dokumentation.

En bra bild kan vara skarp eller oskarp eller båda.

En dokumentation är kanske bra om den är skarp tror jag många tycker.

För mig är det självklart att en bra bild kan vara helt oskarp. Liknande frågeställningar uppstår ibland när det gäller målningar och teckningar också - "Men så där ser det ju inte ut i verkligheten". Det är då man inser att man vänt sig till fel publik Wink

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © MattiasWirf | 

Janne
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 06 feb 2008 16:03:26    Rubrik:

Svara med citat
Det finns som jag ser det inget definitivt svar på din fråga. Dels eftersom olika människor ser bilder ur olika synvinklar, och dels för att olika bilder har olika syften.

För att kunna säga om en oskarp bild är bra eller dålig måste jag veta vilket syfte fotografen har med sin bild. Om din fjärilsbild är avsedd att visa fjärilen i en insektsbok tycker jag den är misslyckad. Om du har andra syften med bilden kan den vara riktigt bra.

Själv fotograferar jag ibland väldigt oskarpt med olika tekniker. Inte minst mina spädingbilder, där är syftet att visa den fantasivärld som spädingen lever i, och den världen är oskarp Wink

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Janne | 

Isak Bergwall
Medlem

Registreringsdatum:
15 mars 2007

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 06 feb 2008 16:25:52    Rubrik:

Svara med citat
jag tycker man kan tillägga att det är väldigt stor skillnad på att göra en konstnärligt oskarp bild och att missa objektet med fokusen Smile

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Isak Bergwall | 

JukkaL
Medlem

Registreringsdatum:
28 januari 2007

Inlägg Postat: 06 feb 2008 19:37:21    Rubrik:

Svara med citat
Beror helt på motivet och syftet med bilden. I vissa fall tycker jag det skall vara skärpa i hela bilden, men oftast inte. Din bild är är ett snyggt exempel där det framförallt är oskärpan som gör bilden.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © JukkaL | 

TH-56
Medlem

Registreringsdatum:
26 februari 2007

Inlägg Postat: 06 feb 2008 22:12:56    Rubrik:

Svara med citat
När jag började fota på allvar på 70-talet,så var det ett resultat av ett grundläggande naturintresse.Därför kommer jag alltid att tycka om knivskarpa välkomponerade väl ljussatta artbilder.Det är bland det svåraste man kan fota,tvärtemot vad många tror.
När sen fotointresset tog överhanden så fann man en fantastisk värld av olika estetiska känslor,ljus,korn,komposition etc. blev jag samtidigt konstintresserad.Man utvecklade sitt fotoöga och såg bortom detaljer och det uppenbara.
Att en bild kan vara både skarp och inte är ju för oss fotografer en självklarhet och behöver knappast diskuteras här.Det är ju upp till var och en hur man fotar och upp till betraktaren hur den tolkas.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © TH-56 | 

JukkaL
Medlem

Registreringsdatum:
28 januari 2007

Inlägg Postat: 06 feb 2008 22:17:20    Rubrik:

Svara med citat
Bra skrivet Thomas!

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © JukkaL | 

Magnus Persson
Medlem

Registreringsdatum:
28 april 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 06 feb 2008 22:36:09    Rubrik:

Svara med citat
tror att gemene man förväntar sig en art bild! (skarp)

bra skrivet TH!

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Magnus Persson | 

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Bildforum Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet