Return to Index   
Logga in   Bli medlem
skogsrået ser dig

Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Svara på ämnet    Forumindex :: Mänskliga spår
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Magnus Persson
Medlem

Registreringsdatum:
28 april 2007

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 17 okt 2009 23:23:06    Rubrik:

Svara med citat
TSV skrev:

Att Lars-Niklas sen gjorde en sån bild utan att veta av en kändis hit-material är ett tecken på en fantasifull person med mycket kreativitet. Det har jag sett från dig tidigare Lars-Niklas. Keep up the good Work!

Glöm det där med att jag smörjar för Terje om tanken slog dig läsare:)

Fortsätt och inspireras av varandra!! Fortsätt i positiv anda! Det gör alla gott.

exaktimente! bra skrivet, precis vad denna tråd handlar om...

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Magnus Persson | 

0 medlemmar gillar denna kommentar.
Magnus Persson
Medlem

Registreringsdatum:
28 april 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 17 okt 2009 23:27:52    Rubrik:

Svara med citat
JukkaL skrev:
Musen skrev:
har ni sett bilder av! eliot porter??
bara ett exempel på en gammal legend, vad jag menar i att vi borde kanske studera fotohistoria mer. Terje och många andra fotografer är för mig mycket inspirerade, men det finns många fotografer i vår fotohistoria sedan 1800 talet där bilderna än i dag håller högsta klass.
om vi tittar långt bak i tiden....snackar vi inte kopiering????? hur kan vi naturfotografer skapa nyskapande idag??? den digitala tekniken har idag gjort möjlighet att fotografera tex fågel som inte var möjligt förr! men då snackar vi teknik i mina ögon!

Jo jag har sett bilder av Eliot Porter... Men jag tycker ändå inte att vi
nödvändigtvis borde studera fotohistoria, det beror på ens egna
ambitioner... Jag vägrar att acceptera att det rör sig om kopiering om den
inte är medveten och sker efter ett original som man känner till. Jag gör
mina egna bilder och det är min egna utveckling som mest intressant för
mig. Vilka eventuella referenser som historiskt bevandrade kan finna i
bilder är mindre intressant för mig.

helt rätt...jag gör mina bilder själv....Att studera vår fotohistaoria är upp till var och en..Jag vill inte påstå att jag är så påläst...som jag nämt i tråden ovan så gör vi alla våra bilder...men om vi studerar vår historia kanske vi "kopierar" ( väljer detta ord) mindre....eller så slutar vi kanske fotografera för allt är redan gjort??? ( bara ett påstående från min sida.)

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Magnus Persson | 

Isak Bergwall
Medlem

Registreringsdatum:
15 mars 2007

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 17 okt 2009 23:37:23    Rubrik:

Svara med citat
Jag har läst igenom tråden dåligt och kanske riktade mitt inlägg i negativ mening mot Terje och ber offentligt om ursäkt för detta så det inte blir några sura miner. Så då hoppas jag det var ur världen Smile

Jag tycker det är fel att säga att "allting redan är gjort" iallafall när det gäller naturfoto. Visst en idé kanske är gjord men du stöter ju aldrig på samma molnformationer och samma ljus och dylikt på en plats så att man kan säga att det redan har gjorts. Det är ju mer i en bild än en idé.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Isak Bergwall | 

LarsNiklas
Medlem

Registreringsdatum:
23 augusti 2009

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 17 okt 2009 23:50:42    Rubrik:

Svara med citat
Isak Bergwall skrev:
Jag har läst igenom tråden dåligt och kanske riktade mitt inlägg i negativ mening mot Terje och ber offentligt om ursäkt för detta så det inte blir några sura miner. Så då hoppas jag det var ur världen Smile

Jo jag misstänkte faktiskt det! Bra att du "redde upp det", har gjort liknande fel själv, när jag misstolkar vad andra skriver.

Min officiella hemsida: http://www.fokusark.se/lnv
Min blogg: http://www.fokusark.se/lnvfoto

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © LarsNiklas | 

LarsNiklas
Medlem

Registreringsdatum:
23 augusti 2009

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 17 okt 2009 23:51:35    Rubrik:

Svara med citat
Musen skrev:
Först och främst vill jag ge Terje en stor eloge! Det finns ingen annan vad jag vet "känd" naturfotograf som verkligen lyfter fram naturfotografi och fotografer som Terje gör! Detta med tanke på att Terje har fotografin och just naturfotografi som förvärvsinkomst. Det är vänner, bekanta, icke bekanta samt duktiga fotografer som faktiskt är konkurrenter om marknaden många gånger. All heder till dig Terje!

Kort och gott vad jag menar är oavsett motiv hur vet man om man är ensam om just detta motiv! har man sett alla bilder som har gjorts??? Just det....det vet man inte eftersom fotografi är inget nytt på marknaden. En ren kopiering är en sak men visst inspireras man av varandra. Tror nog att flertalet tänker nog inte på detta när man väl glor med ögat i kameran och skapar bilder just den stunden, försöka fånga det magiska när man är ute i naturens mångfald

Absolut!

Min officiella hemsida: http://www.fokusark.se/lnv
Min blogg: http://www.fokusark.se/lnvfoto

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © LarsNiklas | 

JukkaL
Medlem

Registreringsdatum:
28 januari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 17 okt 2009 23:54:56    Rubrik:

Svara med citat
Musen skrev:
JukkaL skrev:
Musen skrev:
har ni sett bilder av! eliot porter??
bara ett exempel på en gammal legend, vad jag menar i att vi borde kanske studera fotohistoria mer. Terje och många andra fotografer är för mig mycket inspirerade, men det finns många fotografer i vår fotohistoria sedan 1800 talet där bilderna än i dag håller högsta klass.
om vi tittar långt bak i tiden....snackar vi inte kopiering????? hur kan vi naturfotografer skapa nyskapande idag??? den digitala tekniken har idag gjort möjlighet att fotografera tex fågel som inte var möjligt förr! men då snackar vi teknik i mina ögon!

Jo jag har sett bilder av Eliot Porter... Men jag tycker ändå inte att vi
nödvändigtvis borde studera fotohistoria, det beror på ens egna
ambitioner... Jag vägrar att acceptera att det rör sig om kopiering om den
inte är medveten och sker efter ett original som man känner till. Jag gör
mina egna bilder och det är min egna utveckling som mest intressant för
mig. Vilka eventuella referenser som historiskt bevandrade kan finna i
bilder är mindre intressant för mig.

helt rätt...jag gör mina bilder själv....Att studera vår fotohistaoria är upp till var och en..Jag vill inte påstå att jag är så påläst...som jag nämt i tråden ovan så gör vi alla våra bilder...men om vi studerar vår historia kanske vi "kopierar" ( väljer detta ord) mindre....eller så slutar vi kanske fotografera för allt är redan gjort??? ( bara ett påstående från min sida.)

Jovisst är det intressant och inspirerande att studera fotohistoria och titta
på gamla bilder, åtminstone tycker jag så eftersom jag är bildintresserad.
Men för många av oss är tid en bristvara, själva fotograferandet har
högre prioritet menar jag.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © JukkaL | 

steffe53
Medlem

Registreringsdatum:
04 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 18 okt 2009 08:12:48    Rubrik:

Svara med citat
Raderat

Senast ändrad av steffe53 den 19 okt 2009 08:26:24, ändrad totalt 1 gång

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © steffe53 | 

jan-eilert
Ny medlem

Registreringsdatum:
17 oktober 2009

Inlägg Postat: 18 okt 2009 08:51:36    Rubrik: Re: Skogstroll med lysende øyne - gammelt nytt

Svara med citat
Terje skrev:
jan-eilert skrev:
Skogstroll med lysende øyne er gammelt nytt.

Theodor Kittilsen brukte dette i sine verk og han inspirerer mange naturfotografer. (Meg selv inkludert). Les mer om han her og se gjerne på bildene nøkken og skogstroll som eksempler: http://no.wikipedia.org/wiki/Theodor_Kittelsen

Forøvrig må nevnes at Terje Hellesø sine bilder i denne genren er veldig bra utført...

Theodor Kittelsen er en av mina største inspirasjonskilder, noe jeg faktiskt har skrevet om i et antall artikler. Smile

Det setter spor i dine bilder og det er ingenting å være flau over Wink . Jeg også inspirert av Kittilsen. (og mange andre med oss). Du inspirerer meg også med disse bildene. Jeg syns det er bra. (Her er Jan Rabbens sitt bilde fra 1980-tallet: http://arkivny.samfoto.no/fotoweb/preview2.fwx?position=8&folderid=5000&sorting=ModifiedTimeAsc&search=n%F8kken )

La oss fortsette å bli inspirert av hverandre! Stå på Terje. Disse tre siste bildene i bloggen din er svært bra og noe anderledes enn hva jeg har sett tidligere, selv om øynene er gammelt nytt Smile

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © jan-eilert | 

jan-eilert
Ny medlem

Registreringsdatum:
17 oktober 2009

Inlägg Postat: 18 okt 2009 09:01:27    Rubrik:

Svara med citat
PS: Øystein Søbye har vel også en del gode bilder i samme sjangre om jeg husker rett.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © jan-eilert | 

Toms
Ny medlem

Registreringsdatum:
20 november 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 18 okt 2009 10:02:36    Rubrik:

Svara med citat
Denna diskussion tog en annorlunda vändning.
Att Terje är en grymt begåvad fotograf kan ingen diskutera emot.
Och att använda hans bilder som inspiration är fullt naturligt lika väl som Terje låtit sig inspireras av andra. Och sedan göra det till sin egna och utveckla den inspirationen till ett bildspråk som ligger en själv närmare är otroligt givande och utvecklande samt är mycket av vad inspiration handlar om !
Så fotsätt att njut av tex Terjes eller andra begåvade fotografer bilder och låt er inspireras och gå sedan ut och gör er bild. Nu skall jag låta mig inspireras av Brutus Östlings nya och enormt vackra bok, har ni den inte köp den !

Må väl och lycka till

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Toms | 

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Mänskliga spår Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 6 av 7

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet