Return to Index   
Logga in   Bli medlem
NaturfotoForum presents - Terje Hellesø

Svara på ämnet    Forumindex :: Fotografer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Janne Arleklint
Ägare
Ägare

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 18 jan 2007 13:05:26    Rubrik: NaturfotoForum presents - Terje Hellesø

Svara med citat
NaturfotoForum presenterar Terje Hellesø

Translation to English by Minna Kinnunen

www.helleso.com

Hur vill du presentera dig själv?/How would you present yourself?
Jag är snart 43 år, arbetar som naturfotograf och driver företaget Hellesø Photography tillsammans med min hustru Malin som också arbetar som fotograf. Vi har idag två anställda. Vi producerar böcker, vykort, kurser/föreläsningar, artiklar, uppdragsfoto mm. Vi har också ett fotogalleri och en fotostudio. Jag har gjort två böcker; "Naturen som fotomotiv" och "Min plats i ljuset" och har illustrerat drygt ett tjugotal böcker. Har 3-4 nya böcker under arbete. Fotograferar allt i naturen lika mycket, har inga direkta favoritmotiv - men arbetar nästan uteslutande i projektform. Fotograferar mycket, oftast varje dag - och arkiverar för närvarande runt 4000 bilder i månaden. Är medlem i Naturfotograferna/N och PhotoNatura. Är inte ansluten till en bildbyrå, utan säljer alla bilder direkt från det egna företaget.
Going on 43, work as a nature photographer and run my own business Hellesø Photography together with my wife Malin, who is also a photographer. We have currently two employees. We produce books, cards, courses and lectures, articles, we do commission photography, etc. We also have a photo gallery and studio. I have created two books, "Naturen som fotomotiv" ("Nature as motif") and "Min plats i ljuset" (My place in the light") and have provided illustrations for about 20 books. I'm currently working on 3-4 books. I photograph all natural subjects in equal amounts, I don't have any specific favourite subjects, but I work almost exclusively in project form. I photograph a lot, usually every day - my current rate is about 4000 pictures per month. I'm a member of Naturfotograferna/N and PhotoNatura. I'm not in any agency, but sell everything via my own company.

Varför är det just naturfotografi som du intresserat dig för?/Why are you interested in nature photography?
Det har alltid varit så... Började redan 1973 som nioåring med naturfoto. I grunden ligger ett stort intresse för indiankulturen och deras förhållande till naturen. Detta utecklade sig till ett stort naturintresse. Genom åren har jag även varit en aktiv fågelskådare och hobbybotaniker. Jag älskar naturen och känner stor närhet till den. I mitt fotograferande vandrar jag ofta i gränslandet för att belysa människans syn på naturen men också i bilderna försöka få människor att känna en större närhet till naturen. Inte enbart på ett vetenskapligt plan - utan också rent känslomässigt och
meditativt.
It's always been like that... I started already as a 9-year-old with nature photography. The background for this is an interest for native indian culture and their relationship with nature. This developed into a great interest in nature. I have also been an active birder and hobby botanist. I love the nature and feel a closeness to it. I often photograph in the "grey zone" to highlight how people view the nature, and try to help people to feel closer to nature through my pictures. Not just on an intellectual level, but also emotionally.

Vad är typiskt för just dina bilder?/What is characteristic of your pictures?
En svår fråga... Andra tror jag bättre kan beskriva min bildstil... Men jag har alltid varit en sökare, en bildkonstnär som experimenterar med bildspråket och som ställer krav till bildbetraktarna. Helt sedan jag aktivt började med systemkamera 1979 har jag sökt efter nya bilduttryck eller att försöka utveckla bildspråket. Bildexperiment som var nytänkande runt 1980-81 tror jag man idag inte ser så mycket speciellt i. Flera av mina förstaexperiment tror jag många idag inte skulle se något särskilt experimentellt.
Jag kommer ihåg när jag runt 1980 började experimentera med avtonat gråfilter och extrema vidvinklar. Då blev det ramaskrik från massan. Idag gör nästan alla fotografer så. Synpunkter jag ofta får till mina bilder är att flera gillade mina bilder bättre förr. Att jag idag gått för långt... Det de inte vet är att detta är synpunkter jag alltid fått. Och att de bilder jag gör idag kanske bättre förstås i morgon...
A difficult question... I think other people can describe my style better. But I have always been a seeker, an artist who experiments with the visual language and who is demanding on the spectator. Ever since I started to photograph actively in 1979, I've been looking for new visual expressions or trying to develop the visual language. The experiments that were revolutionary around 1980-81 probably don't look that special today. Many of my first experiments might look ordinary now.
I remember back in the early 80's when I started experimenting with gradual ND filters and extreme angles, it caused a public outcry. Today nearly everyone is using those techniques. People often tell me that they preferred my earlier work, that I have gone too far now... what they don't know is that I have always been told that. And that the pictures I create today might seem better tomorrow.

Kommer dina bilder se likadana ut om 3 år?/Are your pictures going to look the same in 3 years time?
Givetvis inte! Mitt fotograferande är i ständig förändring. Jag utvecklar bildspråket, jag hittar tillbaka till något jag gjort innan och förbättrar det eller att jag huvudstupa kastar mig in i något nytt och helt annorlunda.
Många av de bilder jag gör idag, väntar jag med att publicera - jag anser inte att de är helt mogna. Vad gör jag då om tre år? Vi får se då!
Of course not! My photography is changing all the time. I develop the visual language, re-discover something I've done before and improve it, or I throw myself head over heels in something new and completely different.
I don't always want to be publish my new pictures straight away, I don't think that the time is ready yet. But what will I do in three years time with them? We'll see then!

Hur vill du utveckla ditt fotograferande?/How would you like to develop your photography?
Där finns inga färdiga mallar. Men mitt utvecklande inriktas oftast till teknisk utveckling eller bildmässig utveckling. Den tekniska utveckling handlar inte om att exponera bättre eller lära mig skärpedjupet. Sådant kan jag redan. Utan det handlar mer om att lyckas uppnå "omöjliga" bilder. Antingen att motiven sätter tekniska begränsningar som jag försöker lösa eller att jag utvecklar teknik jag redan kan till motiv jag inte lyckats göra det på... Har en lösning fungerat bra när jag fotograferar blommor, varför inte också till björn och varg... Den bildmässiga utvecklingen handlar mycket om bildspråket, att utveckla det på samma sätt som en författare vill utveckla skriftspråket. Här handlar det om symbolism, komposition, prespektiv, hur något kan uttryckas i bild mm. Jag läser mycket om detta - hela mitt liv handlar ju givetvis också om fortbildning. Parallellt med mitt fotograferande och företagande.
There are no strict guidelines. My development is often concentrated on the technical or visual side. The technical side is not about exposing better, or learning about the depth of field, I already know those. It's more about reaching up to "impossible" pictures. Either the subject is technically restrictive and I try to solve the restrictions, or that I use an old technique with new subjects. For example, if one solution has worked fine with flowers, why not try it on wolves and bears? The visual development deals with the imagery, developing it in the same way as a writer develops the written language. It's about symbolism, composition, perspective, how something can be presented visually etc. I read a lot about these - my life is a continous study, with my photography and business.

Vilka råd har du till de som just börjat med naturfotografi?/What advice do you have for the beginners in nature photography?
Det viktigaste rådet är att ha tålamod. Många fotografer idag är otåliga - de förväntar sig uppnå världsklass inom ett år. Lyckas de inte, ger de upp... Men det är först efter tio år man uppnår en högre nivå som naturfotograf. Många lärdomar i utvecklingen kommer enbart genom mognad, och genom tusentals timmar ute i naturen med kamera. Jag talar av egen erfarenhet! I min ungdom trodde jag många gånger att jag var världsmästare - bilder som jag idag tittar på och skrattar åt... Eller som den kände amerikanske naturfotografen Thomas D Mangelsen så i en intervju för några år sedan: You just have to put down a little more time than the next guy!
The most important thing is to have patience. Many of today's photographers are too impatient - they expect to be world class photographers within a year. If they don't succeed, they give up. But realistically, it can take a decade before you can expect to reach a higher level as a nature photographer. Many of the lessons you need will only be learned through the maturing process and by spending thousands of hours out in the nature with your camera. I speak from experience! In my youth I often thought I was a world champion, but today I can look at those old pictures and laugh at them. The famous American photographer Thomas D Mangelsen once said: You just have to put down a little more time than the next guy!

Har du ett exempel på en favoritbild bland dina egna?/Do you have any own favourite pictures?
Det är alltid svårt att välja favoriter. Mycket för att jag hela tiden gör nya bilder som jag velat lyckas göra. Jag väljer därför ut 4 bilder från senaste månaden. Bilder som visar 4 olika sidor av mitt bildskapande. Jag hänvisar till min hemsida till de som är mer intresserade av mina bilder.
Där finns det minst flera tusen av mina bilder från de senaste åren att titta på. Det är först när jag får visa många bilder, som jag kan visa de olika sidor jag har i mitt bildskapande.
It's always difficult to pick favourites. I'm continously creating new pictures that I always wanted to do. So I have selected four pictures from the last month. These pictures represent four sides of my photography. If anyone is interested in seeing more of my pictures, please visit my homepage, which includes at least a thousand of my pictures from the recent years - it takes a lot of pictures to show all sides of my photography.

Senast ändrad av Janne Arleklint den 19 jan 2007 13:23:26, ändrad totalt 2 gånger

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Janne Arleklint | 

Johan
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Inlägg Postat: 18 jan 2007 17:45:12    Rubrik:

Svara med citat
Ännu en otroligt spännande intervju!!

Jag var på hans föreläsning på foto&video 2006 där han berättade lite om sin bok. En av de mera spännande föreläsarna enligt mig. Smile

Hans tips till Nybörjaren var väldigt läsvärt och intressant.

Såg Terje på ett tv program för ett tag sedan också, där han berättade lite om sitt fotograferande. Intressant med "Dagens bild". Dock inte det avsnittet som finns på hans hemsida på 3 min, utan ett längre, där man fick följa med han på fototur när han tog just dagens bild. Smile

Fantastiska bilder tar han. Man har mycket och lära!

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Johan | 

Odden
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 16 feb 2007 18:14:01    Rubrik:

Svara med citat
Går inte att bli annat än imponerad av terje Han har skapat sig en egen bildstil

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Odden | 

rolsen
Medlem

Registreringsdatum:
15 februari 2007

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 16 feb 2007 18:28:03    Rubrik:

Svara med citat
I have always admired Terje's style. His book Naturen som fotomotiv is really good.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © rolsen | 

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Fotografer Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet