| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
rune
Medlem

Registreringsdatum: 09 maj 2007 Inlägg: 3831 Ort: Gagnef

|
Postat: 06 okt 2011 21:25:28 Rubrik: Norrbottens landskapsdjur II
|
|
| Jag var faktiskt tvungen gå å köpa en pizza med mycket ost på...fick den för halva priset under förutsättning att pizzagubben fick göra reklam för den med pippin på bilden - "Lavemangspizza, bra för din mage". Bilden visas förminskad. Klicka på bilden för att se den i sin fulla storlek.  Bilden är omanipulerad.
 picturepost
|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © rune |
|
 |
honkamaa
Medlem
Registreringsdatum: 21 maj 2008 Inlägg: 185 Ort: Uleåborg

|
Postat: 06 okt 2011 21:28:57 Rubrik:
|
|
| Här tycker jag pizzan drar ner på helhetsintrycket. Hade även sett en liten annan vinkel på fågelns huvud för bättre ögonkontakt.
|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © honkamaa |
|
 |
rune
Medlem

|
Postat: 07 okt 2011 07:02:22 Rubrik:
|
|
Hej honkamaa och tack för din kommentar!
Grejen är själva pizzan och ett led i den pågående debatten om "bildfusk". Normalt sett vill man ju inte visa upp sådana här saker för betraktarna, pizzor, åtelkött, avslöjande grenarrangemang för fågelfotografering, vettar, lockpipor, bekväma fotoplatser för isbjörnfotografering etc.
Skulle vara intressant att se vilka attiraljer och metoder som dom stora naturfilmarna hos Animal Planet, National Geografic mfl använder sig av, man ser knappast skymten av sådant i filmer och bilder som presenteras.
Ett bra tips vid exempelvis fotografering av lavskrikor: Tag med lite falukorv, ost gillar dom, och pizza är det bästa dom vet
|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © rune |
|
 |
rune
Medlem

|
Postat: 07 okt 2011 07:54:50 Rubrik:
|
|
| Hur kul är det med sådana här bilder? Bilden visas förminskad. Klicka på bilden för att se den i sin fulla storlek. 
 picturepost
|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © rune |
|
 |
BosseG
Medlem

Registreringsdatum: 03 maj 2010 Inlägg: 360 Ort: Norrköping

|
Postat: 07 okt 2011 08:43:03 Rubrik:
|
|
Intressant bilddebatt, Rune!
Men ändå fina foton.
Jag är lite splittrad i frågan...
Förstår ju att i vissa fall är det näst intill nödvändigt för att kunna få bra djurfoton.
I andra fall kan det vara för att inte (för)störa djurens normala uppehållsplatser för dem, kanske...
Men samtidigt känner jag en sorts tvekan inför detta med mat eller andra arrangemang för att locka till sig djuren...
Blir ju lite onaturligt ändå... känns inte riktigt som det stämmer med naturfotande för mig...
Inte riktigt autentiskt, som jag brukar kalla det...
Ett enkelt gömsle tycker jag är en helt annan sak - det kan minska störningarna för djuret samt kan göra att man mer naturligt kan få uppleva dem inom fotoavstånd. _________________
|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © BosseG |
|
 |
roppert
Medlem

Registreringsdatum: 20 september 2011 Inlägg: 131 Ort: Rättvik

|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © roppert |
|
 |
rune
Medlem

|
Postat: 07 okt 2011 15:21:02 Rubrik:
|
|
Hej Bosse!
Jag gillar din varsamma inställning till naturen. Är man schysst mot den levande naturkretsen vid fotograferingen så är det enligt min mening OK att använda diverse hjälpmedel. Och mat är ju ett populärt sätt att få våra vänner ute i naturen att ställa upp för bildtagning.
Hej roppert!
Du har ju egentligen samma inställning som Bosse till naturfotografering, vilket jag tror dom flesta här på sajten har. Kommer också ihåg det där sista avsnittet i "Det vilda Ryssland"...men jag är för det mesta lite skeptisk till sk partsinlagor, man vill inte alltid precis berätta allt, vissa saker kanske man vill undanhålla. Men just denna serie var otroligt bra och det är möjligt att det mesta gick schysst tillväga.
|
|
| Till överst på sidan
|
Rapportera inlägget
|
Länk till detta inlägg
| © rune |
|
 |
|