Return to Index    
Logga in   Bli medlem  
Helig Ibis

Gå till sida 1, 2  Nästa

Svara på ämnet    Forumindex :: Fågel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders M
Medlem

Registreringsdatum:
19 november 2010

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 20 jan 2012 10:43:09    Rubrik: Helig Ibis Svara med citat

Bilden är omanipulerad.
Click for black background in own window

Gängligt och vingligt som ett dåligt hopskruvat mecano lyfter Den Heliga Ibisen mot sin skapare.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Anders M | 
Oscar
Admin
Admin

Registreringsdatum:
05 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 20 jan 2012 11:19:00    Rubrik: Svara med citat
Snygg och effektfull bild, med det vita och svarta distinkt avtecknat mot den blå fonden! Man vad har Den Helige råkat utför på vingen måntro? Misslyckad rovdjurattack eller skadeskjutning? Skadan tycks sitta längst in/upp på handen, för att sedan har kladdat ner armen med blod när vingen är ihoplagd. Flög den obehindrat?

/Oscar

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Oscar | 
Anders M
Medlem

Registreringsdatum:
19 november 2010

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 20 jan 2012 11:26:54    Rubrik: Svara med citat
Oscar skrev:
Men vad har Den Helige råkat utför på vingen måntro?

Tack för den goda recensionen. Det röda bandet lär höra till den heliges färgteckning. Möjligen är det Kristi blod, som givit fågeln dess namn.... Vi kan väl kolla upp den saken o återkomma?

/ A

PS! Källan till mitt påstående är en annan fotograf som stod på ungefär samma plats, och också väntade på tillfälle att fotografera det röda bandet.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Anders M | 
Martin
Medlem

Registreringsdatum:
03 april 2007

Inlägg Postat: 20 jan 2012 12:24:36    Rubrik: Svara med citat
Tjusig bild!

Jag vet inget om heliga ibisar eller deras fjäderdräkt/teckning, men googlade "helig ibis" och bilder. Inte många bilder på dem flygande men bland annat på http://www.nature-pictures.org/se/foto/806/ fanns det två bilder, där man också kan ana att det finns något rött längs vingen.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Martin | 
Oscar
Admin
Admin

Registreringsdatum:
05 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 20 jan 2012 12:35:35    Rubrik: Svara med citat
Martin skrev:
Tjusig bild!

Jag vet inget om heliga ibisar eller deras fjäderdräkt/teckning, men googlade "helig ibis" och bilder. Inte många bilder på dem flygande men bland annat på http://www.nature-pictures.org/se/foto/806/ fanns det två bilder, där man också kan ana att det finns något rött längs vingen.

Hmmm.... Detta var mysko. Har sett "ett gäng Holy Ibis" i olika länder, men aldrig tänkt på att dom skulle ha röda teckningar under vingen. Men det ser synnerligen symetriskt och naturligt (?) ut på bilderna i länken ovan. I Anders fall upplever jag dock att det röda (blod?) inte är något naturligt.

/Oscar

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Oscar | 
rune
Medlem

Registreringsdatum:
09 maj 2007

Inlägg Postat: 20 jan 2012 15:10:02    Rubrik: Svara med citat
Ren och snygg bild med fint komp...har den heliga Ibisen varit korsfäst och nu på väg till sin skapare, Allan, för 90 procent av befolkningen i Gambia hör väl till Islam, även fåglarna tror väl på Allan.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © rune | 
kajsa61
Medlem

Registreringsdatum:
17 april 2011

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 20 jan 2012 15:10:41    Rubrik: Svara med citat
Jättefint foto av Ibisen....Precis mitt i lyftet !!!
Riktig stilstudie och skärpan på topp med en fin färg på bakgrunden.
( Fågeln verkar invecklad för att utveckla sig...)
Ser ut att gå i slow motion för att starta en flygning, långa vingar
och ranglig i kroppen...
Men som sagt en jättefin bild av arten.
(Synd att dom inte finns på mina breddgrader:-) Hade gärna haft en i
min lins jag mé......)
Mvh Karin from the north

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © kajsa61 | 
Martin
Medlem

Registreringsdatum:
03 april 2007

Inlägg Postat: 20 jan 2012 21:33:56    Rubrik: Svara med citat
Oscar skrev:
Martin skrev:
Tjusig bild!

Hmmm.... Detta var mysko. Har sett "ett gäng Holy Ibis" i olika länder, men aldrig tänkt på att dom skulle ha röda teckningar under vingen. Men det ser synnerligen symetriskt och naturligt (?) ut på bilderna i länken ovan. I Anders fall upplever jag dock att det röda (blod?) inte är något naturligt.

/Oscar

Håller med om att det i Anders bild ser mer ut än vad det gör i de jag länkade. Jag har som sagt ingen aning alls, jag tror inte ens jag sett fågeln på bild innan. Skulle vara roligt om man kunde ta reda på hur det ligger till. Anders: Du såg inte om den var röd på andra vingen också? Har du fler bilder på den? Eller på andra?

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Martin | 
Anders W
Medlem

Registreringsdatum:
05 december 2011

Besök användarens hemsida

Inlägg Postat: 20 jan 2012 22:35:23    Rubrik: Svara med citat
En fin bild, den är fångat precis i rätt ögonblick när den liksom kastar sig ut.

Jag antar att om den varit skadad borde man kunnat se det på flygningen. Men jag gick igång lite på hur det är med det röda och surfade runt lite. De bilder som finns på internet där de visar undersidan på vingarna är inte så många och oftast är de vita. Dock hittade jag denna:
http://www.oiseaux.net/photos/callie.de.wet/african.sacred.ibis.2.html
Inte lika framträdande men ändå?!

Och, hur spridd fågelarten och hur pass kan den då variera från plats till plats?

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Anders W | 
Oscar
Admin
Admin

Registreringsdatum:
05 juni 2007

Skicka e-post

Inlägg Postat: 20 jan 2012 23:06:35    Rubrik: Svara med citat
Anders W skrev:
En fin bild, den är fångat precis i rätt ögonblick när den liksom kastar sig ut.

Jag antar att om den varit skadad borde man kunnat se det på flygningen. Men jag gick igång lite på hur det är med det röda och surfade runt lite. De bilder som finns på internet där de visar undersidan på vingarna är inte så många och oftast är de vita. Dock hittade jag denna:
http://www.oiseaux.net/photos/callie.de.wet/african.sacred.ibis.2.html
Inte lika framträdande men ändå?!

Och, hur spridd fågelarten och hur pass kan den då variera från plats till plats?

Även denna länk uppvisar ett till synes normalt utseende av det röda inslaget (som jag utgår i från rör sig om fjäderlösa ytor, dvs inget blod). På Anders Heliga Uppenbarelse, handlar det definitivt om blod. Utöver mina tidigare "kvalificerade" gissningar om orsaken, vill jag även tillägga att det oxå kan vara ett resultat av en fight hanar emellan...

/Oscar

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Fågel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet