| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Arleklint Ägare

Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inlägg: 6348 Ort: Järfälla, Stockholm

|
Postat: 11 aug 2007 21:25:43 Rubrik: Intervju med Magnus Persson - Musen |
|
|
Intervju med Magnus Persson - Musen
Hemsida: http://www.westcoastphotography.up.to
Hur vill du presentera dig själv?
Jag är en glad och social man som snart är 40 år ung! Bor i Halmstad med min familj och livnär mig som teknisk säljare till verkstadsindustrin.
På min fritid fotar jag så mycket som jag hinner med, har även ett annat intresse som tar tid och då som musiker i ett coverband ( www.notunplugged.com) vill bara påpeka att den hemsidan skulle kanske uppdateras Embarassed just det , det är jag som bankar på kakburkarna
Redan som liten följde jag med min far ut i naturen och fotade med min pocketkamera, det var väl kanske inte fotograferandet som var så kul då utan just mötet med naturen. Jag är allätare när det gäller foto men naturfoto och landskap ligger mig nog varmast om hjärtat. Digital kameran är ett perfekt redskap då den påminner om näthinnan, kameran fångar ljuset och man ser nästan direkt och kan bearbeta bilden i hjärnan nästan omedelbart. utrustningen har mindre betydelse tycker jag! visst jag saknar vissa objektiv och något bättre kamera, det viktiga är att bilden förmedlar något och blir intressant! har läst att det är många som är fiske intresserade, även jag är gammal sportfiskare men jag hinner inte med detta nu förtiden, för några år sedan snodde någon min stora fiske utrustning!
Varför är det just naturfotografi som du intresserat dig för?
Hav och skog är den stora energikällan för mig! beskåda allt vackert, att få känna den friska luften och höra vågornas brus, vinden som smeker träden. För mig är känslan frihet i naturen, skingra tankarna och ladda själen med nya krafter.
Vad är typiskt för just dina naturbilder?
Kustmotiv har ni sett många från mig och det är just det som ligger mig varmast om hjärtat, dramtik och vackert ljus är en annan sak som jag faller för. Jag försöker förmedla stämningen i naturen på tre sätt som jag ser det, hårt, soft eller naturligt.
Kommer dina bilder se likadana ut om 3 år?
Jag hoppas att man kan utveckla fotograferandet med bla hjälp här på NFF och jag känner att man lär sig hela tiden något nytt och blir inspirerad av andra fotografer.
Hur vill du utveckla ditt fotograferande?
Jag skulle vilja skaffa ett lååångt tele och fotografera mer djur och fåglar. Finna nya vägar till nyskapande naturbilder, vilket inte är så lätt!! kanske våga ta ut svängarna mer!
Fotograferar du annat än natur? Kan du isåfall ge exempel med en bild?
Jag är svag för gatufoto bla, bilder till familje albumet plåtas hela tiden.
Gatufoto bilden är fotad i gamla jerusalem och så här vill jag förmedla bilden: I Sverige kan vi sitta och säga att det inte kan vara så svårt att respektera varandra och låta varandra vara. Det kan väl inte vara så svårt att komma överens om något. Men det är precis raka motsatsen. För både israeler och palestinier vill äga Jerusalem för att det är de bådas heliga stad.
Konflikten är både en religiös konflikt som bygger på staden Jerusalem och en politik konflikt om vem som har rätten till landmassan där Israel ligger.
Vilka råd har du till de som just börjat med naturfotografi?
Vänta på rätt ljus! morgon eller kvällsljus, lär dig din utrusting väl! det spelar ingen roll om du har en superduper kamera om du inte kan använda den för att ändra exponering, skärpedjup osv. Titta myckat på bilder! NFF ett perfekt forum för att skapa ett bildseende och lära sig tex komponering, givetvis plåta mycket för att hitta seendet. Skall du fota landskap åk till samma plats många gånger för att "läsa" in dig just på den platsen, hitta nya vinklar och se hur ljuset ändrar sig från dag till dag.
Har du någon favoritfotograf?
Har många som jag blir inspirerad av! inte minst här på NFF, men om jag skall nämna någon så blir det Joe Cornish
Har du ett exempel på en favoritbild bland dina egna?
 Bilden var för bred, och har automatiskt minskats till 800 pixlars bredd
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © Arleklint
|
 |
Jennelian Sponsor

Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inlägg: 1576 Ort: Varberg

|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © Jennelian
|
 |
stejo Sponsor

Registreringsdatum: 25 februari 2007 Inlägg: 5314 Ort: Nacka, Sweden

|
Postat: 11 aug 2007 22:53:18 Rubrik: |
|
|
Bra Magnus, intressant !
Snygga bilder. _________________
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © stejo
|
 |
JukkaL Sponsor

Registreringsdatum: 28 januari 2007 Inlägg: 8693 Ort: Göteborg, Sweden

|
Postat: 11 aug 2007 22:53:24 Rubrik: |
|
|
| Kul att läsa. Kanonfina bilder alla tre.
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © JukkaL
|
 |
od_foto Medlem
 Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inlägg: 2240 Ort: Uppsala

|
Postat: 12 aug 2007 08:53:08 Rubrik: |
|
|
| Kul läsning. Den sista där med vägen, den gillar jag. Kanske lite hårt vinjetterad, men läcker stämning i den.
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © od_foto
|
 |
bjorsa Sponsor

Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inlägg: 6276 Ort: uppland

|
Postat: 12 aug 2007 09:03:37 Rubrik: |
|
|
Kul och intressant läsning å fina bilder
mvh/bjorsa
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © bjorsa
|
 |
falke Sponsor

Registreringsdatum: 27 juli 2007 Inlägg: 290

|
Postat: 12 aug 2007 12:38:33 Rubrik: |
|
|
Läckra bilder och intressant läsning. Jag måste säga att bilden från Jerusalem var oerhört stark, är det så att vi påverkas mer av den dokumentära prägeln i en S/V bild? _________________
MvH/Bengt Falke
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © falke
|
 |
Musen Sponsor

Registreringsdatum: 28 april 2007 Inlägg: 7987 Ort: Halmstad

|
Postat: 12 aug 2007 21:37:57 Rubrik: |
|
|
| falke skrev: | | Läckra bilder och intressant läsning. Jag måste säga att bilden från Jerusalem var oerhört stark, är det så att vi påverkas mer av den dokumentära prägeln i en S/V bild? |
Jag tror nog att man påverkas mer av sv/v i dokumentära bilder! kanske för att just i detta fallet den påfallande kontrasten blir hård! ?? _________________
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © Musen
|
 |
steffe53 Sponsor

Registreringsdatum: 04 juni 2007 Inlägg: 2649 Ort: Nyköping

|
Postat: 13 aug 2007 07:48:11 Rubrik: |
|
|
Intressant läsning och läckra bilder...sv/v bilden är super med den dokumentära prägeln!
Steff
|
|
| Till överst på sidan |
Report Post
|
Link to this Post
| Photos © steffe53
|
 |
TH-56 Sponsor

Registreringsdatum: 26 februari 2007 Inlägg: 6539 Ort: Stockholm,Sweden