Return to Index   
Logga in   Bli medlem
NaturfotoForum presents - Pål Hermansen

Gå till sida 1, 2  Nästa

Svara på ämnet    Forumindex :: Fotografer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Janne Arleklint
Ägare
Ägare

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 15 nov 2007 00:09:03    Rubrik: NaturfotoForum presents - Pål Hermansen

Svara med citat
NaturfotoForum presenterar Pål Hermansen

www.palhermansen.com

Hur vill du presentera dig själv?/How do you want to present yourself?
Fågelskåding, växter och ett generellt natur- og naturvernsintresse startade fotograferingen, därefter har det gått vidare och vidare.... Helst arbetar jag med större, egna projekter (böcker, utställningar etc.) och också lite med video. Nu är jag uppe i 20 böcker (text och bilder) och minst ett tiotal böcker till är helt eller delvis illustrerade. Jeg arbetar på den internationella marknaden, med bildbyråer och magasiner. Ganska tidigt startade jag med ett generellt intresse for fotografi, och har hele tiden forsökt utveckla och utforska det som rör sig utanför den allmänna naturfotografin. I senare år har jeg också tagit utbildning tillsvarande en Bachelor i Konst och Fotografi, nettopp för att ha möjlighet att vidare fortsätta sudda ut gränsen mellan naturfotografi och annan fotografi.

Varför är det just naturfotografi som du intresserat dig för?/Why have you been interested in nature photography?
Naturintresset har hela tiden varit starkt, och sedan jag hållit på så länga, har jag hunnit se en del av hur naturen ändrats. Inte minst sedan jag arbetat en del i polartrakterna har det blivit viktigt att visa naturens ändringar och människans inverknad. Och det inte bara i dokumentarbild, men också tagit vidare in i konstbilder. Mitt intresse är också starkt innan generell fotografi, så jag tar också mycket annat än rena naturbilder.

Vad är typiskt för just dina bilder?/What is typical for your pictures
Typiskt för mina bilder (i varje fall dom senare), är att jag mycket gärna bryter med naturfotografins konventioner och ofta drar människor och människors verk in i bilderna. Ofta undvikar jag det vackra och perfekta och gör bilder med lite mera motstånd. Originalitet i ide och utförande är ett absolut krav.

Kommer dina bilder se likadana ut om 3 år?/Will your pictures look similar 3 years from now?
Naturligtvis inte. Det är flera stora prosjekt på gång, speciellt inom konstfoto, och de fordrar ständigt nytenkande. Jag vill söka arbeta mer med video, inte traditionell naturvideo, men mera konstbaserad.

Hur vill du utveckla ditt fotograferande?/How do you want to develop your photography.
Jag vill hela tiden arbeta projektbaserad med egna grejer, gå vidare med utställningar och böcker. De nya tekniska möjligheterna är också intressanta, bla. hur levande bild och stillbild smältar samman. Den idebaserade fotografin vil bli viktigare. Intresset för andra typer konst ger ingångsbiljett till vidare stimulation.

Vilka råd har du till de som just börjat med naturfotografi?/Do you have any advice to new nature photographers?
Den första tiden brukar du på teknisk perfektion och att göra som andra fotografer. Nu är det ganske lätt att komma upp på en hyfsat bra nivå i loppet av ganska kort tid. Det är steget vidare som är svårt. Det hör tillsammans med en egenutveckling, den fotografiska utveckling går parallellt med utvecklingen av din egen personliga identitet. Och det är ingen enkel sak, det är en livslång projekt. Om du inte vet vad du själv är eller vill, hur skall du då kunna meddela dig till andra? Hur skall folk fatta intresse för just dig om du gör bilder som är helt lika alla andras? Husk att fotografi är ett språk, och det är ingen vits i att lära sig språket om man inte har någonting att berätta!

Har du exempel på egna favoritbild bland dina egna?/Do you have any favorite pictures of your own?
Bilder som jag gillar att se på, själv efter en viss tid (veckor, år) har varit genom en test. Nya bilder skall alltid mognas lite, för att se om dom fortsätter att vara intressanta. Helt nya bilder undvikar jag dessutom att visa före projekten är färdiga, många fotografer är efter ideer där ute.......

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Janne Arleklint | 

Odden
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Inlägg Postat: 15 nov 2007 00:27:20    Rubrik:

Svara med citat
Kul läsning Very Happy Har aldrig hört talas om han Men kul att läsa och kolla in hans sida.
Bilden med renar och bilden med hundarna är ju kanon

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Odden | 

Janne Arleklint
Ägare
Ägare

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Inlägg Postat: 15 nov 2007 00:30:25    Rubrik:

Svara med citat
Kul att vi kan sprida lite information då.
Pål fick priset "Nordisk Naturfotograf" 2005, samma pris som Brutus Östling fick i år.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Janne Arleklint | 

Jennelian
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 15 nov 2007 00:45:56    Rubrik:

Svara med citat
Härlig läsning Smile
Den sista bilden är fantastisk.

Vänliga hälsningar
Jenneli flower

Min blog: http://jenneli.naturfotoforum.se/

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Jennelian | 

Glännman
Medlem

Registreringsdatum:
25 maj 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 15 nov 2007 00:53:41    Rubrik:

Svara med citat
Hade inte heller hört talas om han (konstigt när de enda jag förut visste var Brutus och Klum)... Intressant det han skriver om att gå sin egen väg och göra sin egen stil och hans bilder du lagt upp här är ju rena vägghängarna... Extrembra...

mvh // Johannes

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Glännman | 

Terje
Medlem

Registreringsdatum:
09 januari 2007

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 15 nov 2007 08:34:09    Rubrik:

Svara med citat
Förvånansvärt att man inte känner till Pål Hermansen, en av världens bästa naturfotografer. Någon nämner Brutus Östling och Mattias Klum, dessa har ju blivit mycket kända genom media. Utöver dessa tycker jag att alla naturfotointresserade borde sätta sig ned för att titta genom vilka andra duktiga naturfotografer vi har. Köp böcker, gå på naturfotofestivaler, utställningar mm.

Själv har jag känt till Pål sedan slutet på 70-talet. Pål är den naturfotografen i Norden som producerat flest hyllade böcker. En annen är Hannu Hautala i Finland. Pål är idag även en god vän till mig.

En blomma ger jag till NaturfotoForum för att ni synliggör duktiga naturfotografer genom intressanta intervjuer. Väntar med spänning på flera.

Hoppas NaturfotoForum framöver utvecklar debatten kring naturfoto i större utstreckning. De är oerhört viktigt åtminstone för medlemmarna.

Om man som medlem på NaturfotoForum enbart känner till Brutus och Mattias, är det en tydlig signal på att NaturfotoForum i ännu större utstreckning även har ett utbildningsansvar.

Som nu är det oftast enbart en massa bilder från olika medlemmar som publiceras för att få kommentarer. Det måste bli något mer för att forumet ska kunna utvecklas framöver.

Väntar med spänning på flera intervjuer av kanske Anders Geidemark, Rolf Sørensen, Jørn Bøhmer Olsen, Stig Tronvold, Bjørn Rørslett, Antti Leinonen, Hannu Hautala, Jan-Peter Lahall, Lars Jarnemo m.fl.

Lycka till! Smile

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Terje | 

Janne Arleklint
Ägare
Ägare

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Inlägg Postat: 15 nov 2007 10:47:05    Rubrik:

Svara med citat
Tack för dina synpunkter. Jag håller helt med dig om att det vore givande om vi kunde vidareutveckla forumet, och jag tror det är viktigt att vi lyckas knyta kontakter med fotografer som vill bidra i den utvecklingen.
Jag skall göra vad jag kan.

bjorsa
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Inlägg Postat: 15 nov 2007 11:10:25    Rubrik:

Svara med citat
Intressant artikel och fina bilder och jag kände heller inte till honom och inte ens brutus känner jag till men de e kanske inte så konstigt om man bara har foto som hobby och nöje .

De vore ju helt klart intressant med mer yrkesfotografer här som kunde lära ut praktisk fotografering med lite övningar som man själv kunde testa och de kan ju gynna både fotografen och oss amatörer dels lär vi oss något nytt och fotografen når ut till ny publik som då kanske köper böcker odyl kan ju bli en "vinn vinn situation"
mvh/bjorsa

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © bjorsa | 

Isak Bergwall
Medlem

Registreringsdatum:
15 mars 2007

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 15 nov 2007 13:39:30    Rubrik:

Svara med citat
Kul att läsa om Pål!
Känner inte heller till honom så jätteväl men han har tagit en av mina absoluta favoritbilder som jag tycker är något av de starkaste och ögonöppnande bilder jag sett inom naturfotografien och det är den med Isbjörnen på ett blodfärgat isflak . Skildrar människans inverkan på naturen rätt väl tycker jag!

Hoppas det blir fler spännande intervjuer det är ett av de roligare inslagen vid sidan av bildkritiken som detta forum kan lysa med tycker jag!

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Isak Bergwall | 

Magnus Persson
Medlem

Registreringsdatum:
28 april 2007

Inlägg Postat: 15 nov 2007 13:56:30    Rubrik:

Svara med citat
Intressant och bra läsning!! Jag känner till han lite!

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Magnus Persson | 

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Fotografer Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet