Return to Index   
Logga in   Bli medlem
Min plats i ljuset - Terje Hellesø

Svara på ämnet    Forumindex :: Böcker & Tidningar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Janne Arleklint
Ägare
Ägare

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Användarens profilPersonligt GalleriSkicka personligt meddelande
Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 25 dec 2007 15:19:35    Rubrik: Min plats i ljuset - Terje Hellesø

Svara med citat

Min plats i ljuset
av Terje Hellesø

"Att få vara fotograf måste vara det mest tacksamma man kan göra.
Tänk att få arbeta med själva förutsättningen till allt liv vi har runt omkring oss."

Terje Hellesø är en naturälskare av rang. Under några dagar har jag tagit mig tiden att läsa hans bok "Min plats i ljuset", och då menar jag läsa.
Jag har tidigare bläddrat igenom boken och beundrat och njutit av alla de fantastiska bilderna som radas upp på de nästan 300 sidorna, men först nu har boken fått sin riktiga dimension. Först nu har jag tagit till mig av hur Terje i sin bok kopplar sitt fotograferande till livet som helhet.

"Mina bilder är jag och jag är mina bilder."

Det som tydligast lämnats kvar i mitt huvud efter att ha läst boken är hur Terje resonerar kring ljuset. Inte ur teknisk exponeringsmässig synvinkel, utan ljusets betydelse i större sammanhang.
Terje poängterar att ljuset är en förutsättning för att allt vi ser skall få fortsätta finnas och en förutsättning för allt liv. Ljuset omvandlas genom fotosyntes till kemisk energi och syre. Ljuset styr vårt humör och våra känslor.
På samma sätt menar han att hans bilder blir hans egen fotosyntes, där klorofyllet i bilderna förmedlar hans liv.

I ett kapitel om möten beskriver Terje att han upplever naturen som en ärlig plats, där han har många av sina bästa vänner. Det är i naturen, menar han, som vår värld visar sig från sin bästa sida. Där är villkoren färdigskrivna och ingenting är otydligt och luddigt.

I kapitel efter kapitel beskriver Terje olika företeelser, och genomgående kopplas fotograferandet och hans bilder till livet.

Vinden är livets puls, en levande varelse som oavsett styrka ger rörelse och förändring. Råder det stiltje för länge går allt på tomgång. Vinden behövs, menar Terje, för att livet skall kunna utvecklas.

Terje är en tänkande och grubblande man. Han är väl medveten om detta och tror sig därför inte kunna fungera som fågel. Tänk, menar han, om han var en av stararna i en flock som skulle lyfta. Då skulle han bli kvar på marken i sina funderingar och bli ett lätt byte för den snabbt dykande sparvhöken.

I ett målande avsnitt beskrivs det långsamma liv som stenarna lever i jämförelse med växter och djur. Alla lever vi olika liv. Kalhyggen kan komma och gå utan att stenarna knappt hunnit reagera, medan en fjäril upplever massor på bara en vecka.

Min plats i ljuset är en spännande bok om livet i stort och om Terje i synnerhet.
En bok där Terje med glädje och engagemang sammanfattar sin syn på sitt fotograferande på ett fängslande sätt. Om du vill låta dig inspireras till nya sätt att uppleva naturen är mitt absoluta råd att se till att läsa boken.

/Janne Arleklint

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Janne Arleklint | 

Terje
Medlem

Registreringsdatum:
09 januari 2007

Besök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 03 jan 2008 13:40:49    Rubrik:

Svara med citat
Hej Janne!
Jag vill passa på att tacka för din fina recension av boken. Boken har sedan den kom ut i december 2005 fått mycket fina kommentarer både från andra fotografer och från media. Den har dessutom sålt ganska bra, vilket jag är oerhört tacksam över. Särskilt då det är en mycket personlig bok.

Boken arbetade jag med under tolv år, till och från. De flesta av bilderna är också fotograferade för boken - och de tankar som jag vill förmedla med boken.

Trots att boken blivit omtalad mycket har det varit ont om recensioner. Få har gett sig in på att läsa/tolka boken på djupet. Ofta har det varit kommentarer som "fina bilder och filosofiska texter" utan att någon försökt gå genom boken och tolkat den. Vad vill jag förmedla genom bilderna, vad vill jag förmedla genom texterna? Och givetvis i kombinationen mellan text och bilder.

Du har gjort finfin analys där du låtit förklara vad det är i boken som tilltalar dig - och på vilket plan.

Tack än en gång Janne! Din recension värmde!

/Terje

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Terje | 

Janne
Medlem

Registreringsdatum:
08 januari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsidaBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 03 jan 2008 14:05:39    Rubrik:

Svara med citat
Det var roligt att du gillade mina rader Terje!
Att se bilder i sammanhang är något som känns viktigare och viktigare för mig och något jag kommer arbeta med att utveckla för egen del under 2008.
Då är det roligt att försöka ta till sig av hur andra tänkt.

Jag önskar dig fortsatt lycka till med boken och din övriga verksamhet.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © Janne | 

JukkaL
Medlem

Registreringsdatum:
28 januari 2007

Skicka e-postBesök användarens hemsida

Inlägg Postat: 21 nov 2008 20:31:05    Rubrik:

Svara med citat
En fantastiskt fin bok, mycket personlig och inspirerande.
Ett tips är att önska denna i julklapp. Smile

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © JukkaL | 

hranden
Medlem

Registreringsdatum:
12 februari 2007

Inlägg Postat: 21 nov 2008 20:56:02    Rubrik:

Svara med citat
Fantastiska bilder i denna bok.

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © hranden | 

alcedo
Medlem

Registreringsdatum:
16 juli 2007

Inlägg Postat: 24 nov 2008 00:20:09    Rubrik:

Svara med citat
Jag skulle också, precis som Janne, vilja lyfta fram texterna i den här boken. Man ska inte göra misstaget att låta sig förföras av bilderna och missa texterna, det finns mycket att hämta även där Smile

Till överst på sidan Rapportera inlägget  |  Länk till detta inlägg  | © alcedo | 

Visa inlägg nyare än:   
Svara på ämnet    Forumindex :: Böcker & Tidningar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet